Navigatie

Terug naar Ervaringen van collega s met goede oplossingen
Tips bij tillen en dragen

Individuele oplossingen: Tips bij tillen en dragen

• Type oplossing: Gedragsmatig
• Aanpak: Op gedragsniveau
• Productiesnelheid: Gelijk
• Invoertermijn: Direct

Beschrijving oplossing
De oplossing geeft vijf belangrijke tips over een gezonde manier van tillen en dragen.
Deze manier van tillen en dragen is van belang om lichamelijke klachten te voorkomen of klachten te verminderen.

5 tips

1.  Houd de last dicht bij je lichaam

   

Door de last dicht bij het lichaam te houden wordt de draagmomentwerking verminderd. Het draagmoment wil zeggen dat de last wordt vermenigvuldigd met de afstand tot het lichaam. Hierdoor wordt de last snel zwaarder naarmate deze verder van het lichaam wordt gehouden.

 2. Vermijd bukken, buig je knieën

 

Bukken met een gebogen rug geeft veel belasting van de tussenwervelschijven. het is daarom belangrijk te tillen door de rechte romp in de heupen naar voren te laten komen en de knieën te buigen. 

3. Verdeel de last
   
Indien mogelijk is het beter een te dragen last, als deze verdeeld kan worden, gelijk te
    verdelen over de linker- en rechterarm. Op deze manier krijg je een meer
    symmetrische belasting. Het is ook belangrijk om de last die moet worden gedragen
    niet te zwaar te maken. Til liever wat vaker een lichtere last dan een zware last
    ineens.

4. Gebruik een hulpmiddel



Door het gebruik van een tilhulpmiddel voorkom je fysieke overbelasting. Tilhulpmiddelen kunnen vooral bij zwaardere lasten worden ingezet. Het is belangrijk de tilhulpmiddelen dan ook werkelijk te gebruiken en niet, omdat dat sneller gaat, de last toch zelf te tillen.

5. Houd je schouders laag
   
Door op de juiste hoogte te tillen en te dragen voorkom je dat je ofwel moet bukken,
    ofwel de schouders te hoog worden gehouden. Bij het tillen van een zware last
    hebben veel mensen de neiging de schouder op te trekken. Dit helpt echter niet bij
    het tillen van de last en geeft extra belasting in de nek en schoudergordel. Door op de
    juiste hoogte te tillen en de schouders bewust laag te houden wordt dit voorkomen.

Deze oplossing hoort bij de volgende categorieŽn:

  • Fysieke belasting: Alles over fysieke belasting / Tillen en dragen
  • Soort bedrijf: Handelsbedrijf / Groentebewerking / Sorteer en pakstation / Opslag / Kleinpak
  • Soort informatie: Oplossingen

Printen Arbocatalogus | Terug naar geselecteerde Ervaringen van collega s met goede oplossingen

WaarderingWaardering 0.99 sterWaardering 0.99 sterrenWaardering 0.99 sterrenWaardering 0.99 sterrenWaardering 0.99 sterren
Aantal waarderingen2289
Mijn waarderingWaardeer met 1 sterWaardeer met 2 sterrenWaardeer met 3 sterrenWaardeer met 4 sterrenWaardeer met 5 sterren
Ik wil hierop reageren